همايش پژوهشي بررسي آثار و احوال حكيم ابوالقاسم فردوسي

همايش پژوهشي بررسي آثار و احوال حكيم ابوالقاسم فردوسي

همايش پژوهشي بررسي آثار و احوال حكيم ابوالقاسم فردوسي
 
 
متن پژوهي شاهنامه فردوسي
مراسم يادروز فردوسي با تمهيداتي كه از قبل انديشيده شده بود، امسال به طرز متفاوت و با شكوهي خاص برگزار شد. به اين ترتيب كه با هماهنگي با شوراي گسترش زبان فارسي، مركز آموزش عالي حافظ شيراز و فرهنگسراي فردوسي، اين همايش در سه روز و در دو شهر شيراز و مشهد با عنوان كلي «متن پژوهي شاهنامه»و زير عنوان «از شيراز تا توس»برگزار گرديد. اين عنوان از آن جهت براي همايش برگزيده شده بود كه برگزاركنندگان اولين گام در مسير شناخت فردوسي و شاهنامه را اهتمام براي به دست دادن يا دست كم اتفاق كردن بر يك متن منقح و نسبتاًقابل اعتماد از شاهنامه مي دانستند. به اين منظور گروهي از مهمانان همايش روز 22 ارديبهشت به شيراز رفتند و برنامة رسمي ساعت 9 صبح روز 23ارديبهشت در هتل پارس شيراز آغاز شد و طي چهار نشست صبح و بعد از ظهر بيش از 15 تن در موضوع شاهنامه پژوهي سخن گفتند و به طرح ديدگاههاي خود دراين خصوص پرداختند و مقالاتي به اين منظور ارائه كردند. نشست پاياني شيراز ميز گرد و حمع بندي مطالبي بود كه در جلسات قبلي طرح شده بود، اما نتيجه گيري نهايي موكول شد به پايان ادامة نشست ها كه قرار بود فرداي آن روز در مشهد دنبال شود.
فرداي آن روز مهمانان شيراز با هواپيما به مشهد رفتند و اين درحالي بود كه علاوه بر استادان مشهد گروه بيشتري هم از تهران، اصفهان، اروميه و زاهدان نيز به آنها پيوسته بودند. جلسة علمي ساعت 4:30 بعد از ظهر در تالار مجتمع كانونهاي فرهنگي دانشگاه فردوسي، با حضور انبوهي از استادان، دانشجويان و مشتاقان فردوسي آغاز شد.
 
در آغاز سيد جواد جعفري مدير كل فرهنگ وارشاد اسلامي خراسان رضوي ضمن خير مقدم به حاضران بر لزوم پاسداشت مفاخر با كيفيتي مطلوب سخن گفت. دكتر محمد جعفر ياحقي دبير علمي همايش هم به حاضران خير مقدم گفت و افزود كه نخستين و مهمترين گام براي شناخت هر اثر اين است كه بدانيم كداممتن به آنچه نويسنده يا سراينده گفته نزديكتر است، به اين منظور اين نخستين گام براي فردوسي پژوهي را به شناخت بهترين و صحيح ترين متن شاهنامه اختصاص داديم تا بر اساس آن بتوانيم تحقيقات بعدي را در مورد اين شاهكار حماسي جهان آغاز كنيم. وي آنگاه به علت برگزاري اين همايش در دو شهر شيراز و مشهد اشاره كرد و افزود كه زبان فارسي از خراسان نشأت گرفت و در فارس به بالندگي و كمال رسيد، بنابراين فارس و خراسان در تكوين فرهنگ فارسي نقش بسزايي دارند. به علاوه فارس مظهر قدمت و كهنسالي اين سرزمين نيز هست به اين منطور ما از چند نقطة مرزي و مهم كشور، از آن جمله اصفهان، اروميه، و زاهدان هم به طور رمزي مهماناني دعوت كرده ايم تا نشان دهيم كه فردوسي متعلق به همة ايرانيان و حتي همة فارس زبانان و فارسي دوستان عالم است كه حضور مهمانان ارجمندي از تاجيكستان، روسيه، هند و تركيه بر اين حقيقت تأكيد دارد.
وزير فرهنگ وارشاد اسلامي در سخنان خود بر مقام فردوسي و اهميت خطير شاهنامه در مسير فرهنگ كنو.ني ايران تأكيد كرد و افزود: آنها كه طي سالهاي گذشته سعي مي كردند فردوسي را زا ذهنها بزدايند هدفي جز تهي كردن تاريخ اين مملكت از مفاخري كه تمدن ما را ساخته اند، نداشتند وي با تأكيد بر عشق و علاقة فردوسي به پيامبر اعظم وخاندان رسالت، اضافه كرد كه فردوسي در كتاب خودش همواره از خوبي و نيكي جانبداري كرده است همين امر و روحية حماسي پايداري كه فردوسي در شاهنامة خويش تبليغ مي كند كافي است كه شاهنامة او براي پايداري فرهنگ ما از ارج و اعتبار خاصي برخوردار باشد.
 محمدي زاده استاندار خراسان نيز در اين همايش از فردوسي به عنوان انساني دين باور و ولايتمدار ياد كرد و نويد داد كه به زودي پژوهشكدة زبان وادبيات فارسي در توس را اندازي مي شود. همچنين باغ مشاهير توس در كنار آرامگاه فردوسي بنا خواهد شد اين در حالي است كه طرح بازسازي ارگ توس و جابجايي دو روستاي توس و اسلاميه و سرمايه گذاري در جهت احياي ورزشهاي باستاي در اولويت كاري دولت قرار دارد.
 
فرهنگسراي فردوسي به منظور شكوه بيشتر مراسم ياد روز فردوسي اقدامات ديگري به شرح زير انجام داده است:
1- طراحي و چاپ پوستر.
2- طراحي و چاپ كارت دعوت مخصوص.
3-  طراحي و چاپ بنر براي پشت صحنة تالار همنايش به ابعاد 4×6متر.
4- طراحي و چاپ آويز و نصب آن در نقاط مختلف شهر.
5-  تهية تيزر تبليغاتي به مدت 58 ثانيه و پخش آن از سيماي مركز خراسان.
6- تهيه و پخش زير نويس تبليغاتي كه از سيماي مركز خراسان بارها پخش شد.
7-مصاحبة مطبوعاتي با رسانه ها (صدا و سيما، مطبوعات خراسان و روزنامه هاي سراسري به طور مكرر.
8- تهية متني كوتاه و گويا در معرفي فردوسي به زبان ساده براي قرائت در آموزشگاه هاي استان پس از نواخته شدن زنگ فردوسي ساعت 8 صبح 25 ارديبهشت.
9-  تهية مطالب، تنظيم و چاپ بولتن خبري مخصوص فردوسي با عنوان بسي رنج بردم در 40 صفحه.
10- سفارش، آماده سازي و چاپ مجموعه مقالات خاص فردوسي و شاهنامه با عنوان شاهنامه پژوهي- دفتر نخست در 304 صفحه.
 

نظر شما