سالزاد مهربانو دکتر ژاله آموزگار

سالزاد مهربانو دکتر ژاله آموزگار

‍ ‍ ‍ مه و روز و سال تو فرخنده باد

سالزاد مهربانو دکتر ژاله آموزگار دُردانه فرّ و فرهنگ ایران همزمان با جشن فرخنده آذرگان بر همگان خجسته باد.
پیوستن همیشگی ایشان به فرهنگستان زبان و ادب فارسی در همین اواخر، که هم پشت زبان فارسی را نیرومند کرد و هم خویشکاری بانوان را در پشتیبانی از زبان و فرهنگ کهن پارسی برانگیخت، شادباش دیگری است که بیشتر از همه باید برای همۀ پیوستگان و دلبستگان خردسرای فردوسی جای خرسندی و سرفرازی باشد.

نام بانو آموزگار با کارهای نمایانی که در زمینه‌های گوناگون زبانی و فرهنگی به ایران بزرگ پیشکش کرده و با سخنان و گویه‌های دل‌نواز و شیفته‌واری که به  گوش جهانیان رسانیده و نشان داده که دلش تنها برای این سرزمین با همۀ پیشینۀ درخشان تاریخی‌اش می‌تپد، در همۀ دل‌ها برای خود جا بازکرده و دوستداران انبوهی را از همۀ گروه‌ها در گوشه و کنار جهان شیفتۀ آزادگی و فرّ ایرانی خود کرده است. خوی پاکیزه و تندرستی نگاه مادرانه را که او از زادگاه خویش، «خوی» آذربایجان به درون ایران آورده بسیاری را خواهی نخواهی پای‌بند ارزش‌هایی کرده که اندک‌اندک در دوردست‌های این کهن بوم و بر جایگیر و استوار شده است. این نام سال‌هاست که فرخندگی نام دوست و همکار و همیار زنده نامش «احمد تفضلی» را هم فرایاد آورده است.

دوگانه‌ای که در نام«ژاله آموزگار» یگانه شده امروز بیش از هر زمان دیگری می تواند پشت و پناه آزادگی و استوارکاری ایران سرفراز باشد. 
بانو آموزگار به خراسان دلبستگی بسیاری داشت به ویژه که نخستین سال‌های آموزگاری خود را در این سرزمین گذرانیده بود و از کهن‌دیار کشمر و سروِ باستانی‌اش یادها داشت.

دلبستگی زبانزد او به خراسان و فردوسی و خردسرا و کارهایی که برای سربلندی زبان فارسی کرده بود ما را بر آن داشت که چند سال پیش او را برای دریافت نشان ویژۀ فردوسی نامزد کنیم.
برای مهربانو ژاله آموزگار، یگانه بانوی سرفراز ایران در پهنه‌های فراگیر جهانی سربلندی، آوازه‌مندی بیشتر، دیرزیوی و کامکاری آرزو داریم.

محمدجعفر یاحقی
مدیر مؤسسهٔ خردسرای فردوسی

نظر شما