سخنان دکتر محمدجعفر یاحقی، مدیر خردسرای فردوسی در شب «محمد عاصف فکرت»

سخنان دکتر محمدجعفر یاحقی، مدیر خردسرای فردوسی در شب «محمد عاصف فکرت»

 

 

یکشنبه یکم اسفندماه 1400 علی دهباشی شب‌های بخارا را به نام «محمد آصف فکرت»، دانشمند هراتی اختصاص داد. در این نشست مجازی بزرگانی همچون محمد استعلامی، علی‌اشرف صادقی، محمدکاظم بجنوردی و عبدالغفور آرزو و چند تن دیگر به بررسی زندگی و آثار این شخصیت برجسته پرداختند. استاد آصف فکرت، نویسنده، پژوهشگر، مصحح متون، مترجم و شاعر افغانستانی از چهره‌های معتبر زبان و ادبیات فارسی است.

محمد آصف فکرت مرد علم و عمل

دکتر یاحقی استاد ممتاز دانشگاه فردوسی مشهد و مدیر خردسرای فردوسی یکی از سخنرانان در شب محمد آصف فکرت بود. وی یکی از توفیق‌های زندگی خود را آشنایی با انسان‌های خوب و بافرهنگ همچون آصف فکرت دانست که مرد عمل و علم است. دکتر یاحقی برخی فعالیت‌های علمی ارزشمند آصف فکرت در مشهد را برشمرد و چنین گفت یکی از کارهای ارزشمند و مهم آصف فکرت، تنظیم  فهرست الفبایی از نسخ خطی کتابخانه آستان‌قدس است. فهرست نسخه‌های خطی مترجم را نیز ایشان معرفی کرد. تلخیص کتاب آقابزرگ تهرانی از دیگر کارهای ترجمۀ اوست. آصف فکرت علاوه بر ترجمه آثار منثور، قصیده‌ای از شیخ بهایی در وصف هرات را  نیز ترجمه کرده است. دکتر یاحقی اظهار داشت آصف فکرت پس از تأسیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی، در آن مکان مشغول به کار شد و در همان‌جا زندگی می‌کرد. وی با جمع‌آوری واژه‌های هروی، نشان داد هرات از جهت فرهنگی و زبانی با خراسان پیوندهای عمیقی دارد. دکتر یاحقی در ادامۀ سخن خود به مرکز خراسان‌شناسی اشاره کرد که استاد فکرت نیز همکاری‌هایی با این مرکز داشته است. وی در پایان سخن خود بیان کرد آصف فکرت علاوه بر جایگاه علمی برجسته‌ای که دارد، دارای اخلاق انسانی والایی نیز هست که در کمتر کسی یافت می‌شود، و از این جهت وی شخصیتی ممتاز است. دکتر یاحقی آصف فکرت را از نوادر دوران دانست که با درآمیختن اخلاق انسانی و دانش، از خود اکسیری ساخته است جاودان.

مجموعۀ سخنرانی‌های یادمان محمد آصف فکرت در صفحۀ اینستاگرام، کانال تلگرام و آپارات قابل دسترسی است. سپاسی ویژه از علی دهباشی این بزرگمرد دوران که خود دارای شخصیتی وارسته است و به شناسایی افراد برجسته به‌دور از هیچ مرزی همت مضاعف گماشته است. پایدار باشد.

گزارش: ملوک براتی

نظر شما