نشست «سپستان و گل زوفا»؛ گرامی‌داشت روز پزشک و یادروز مهدی اخوان ثالث

نشست «سپستان و گل زوفا»؛ گرامی‌داشت روز پزشک و یادروز مهدی اخوان ثالث

سی‌و هشتمین همایش میان‌فصلی خردسرای فردوسی با حضور باشکوه دوستداران و علاقه‌مندان به فرهنگ و ادبیات غنی فارسی در سوم شهریورماه 1402 و در سالن همایش‌های آریو مصلی‌نژاد با همکاری آکادمی بامداد و قطب علمی فردوسی و شاهنامه برگزار شد. مراسم با نوای «ایران من» از همایون شجریان آغاز شد و پس از آن ساجده محمودی، نوجوان شاهنامه‌خوان قسمتی از ابیات رزم سهراب و گردآفرید را اجرا کرد. همچنین نماهنگی از سال‌شمار زنده‌یاد اخوان ثالث پخش شد.

دکتر حامد مهراد مراسم را با اشعاری دربارۀ اخوان ثالث آغاز و این‌گونه معرفی کرد «به چهل‌و‌هشتمین گردهمایی لذت‌بخش، عزیز، شریف و دوست‌داشتنی خردسرای فردوسی در گرماگرم تابستان پر تب‌و‌تاب 1402 خوش ‌آمدید. این خویش‌کاری خردسرای فردوسی است که فعالیت‌هایش متمرکز و معطوف به فردوسی، شاهنامه و ادب حماسی باشد؛ اما شهریورماه از همان آغاز با عنوان روز ارجمند پزشک شروع شده و با یاد و نام مرحوم اخوان ثالث گره خورده است و سه گانۀ فردوسی، پزشک و اخوان مثلث دلپذیری را برای امشب ترسیم خواهد کرد». وی از درگذشتگان استاد محمدعلی اسلامی ندوشن و ابراهیم گلستان به نیکی یاد کرد و زادروز دکتر مه‌دخت پورخالقی عضو هیئت مدیره، دکتر علیرضا قیامتی قائم‌مقام و مرضیه دلیری مدیر داخلی خردسرای فردوسی را تبریک گفت.

دکتر علیرضا قیامتی به‌عنوان اولین سخنران در جایگاه حضور یافت و ضمن عرض خیرمقدم به فرهیختگان و استادان و همچنین تبریک روز پزشک و داروساز دربارۀ پزشکی در شاهنامه و سرآمدی ایرانیان در علم پزشکی در جهان و نمادهای ایران‌دوستی در شعر اخوان ثالث سخن گفت. وی در سخنانش افزود شاهنامه در طول تاریخ همیشه پناهگاه ملی ایرانیان بوده است. در متون باستانی از چهار هزار سال پیش از پزشک‌های متخصص نام برده‌اند و آثار ارزشمندی همچون ذخیره خوارزمشاهی جرجانی، الحاوی رازی و آثار ابن‌سینا در طول سده‌های طولانی در اروپا تدریس می‌شدند. در شاهنامه دربارۀ پزشکی و داروسازی بیت‌های بسیاری وجود دارد، ازجمله؛  داستان زاده‌شدن رستم، وجود شورای پزشکی، توصیه‌های پزشکی و داروسازی، نکات پزشکی و بهداشت عمومی و... وی نمونه‌هایی از اشعار را قرائت کرد.

قائم‌مقام خردسرای فردوسی در ادامۀ سخنانش اخوان ثالث را آشناترین و سترگ‌ترین شاعر معاصر دانست و افزود شعر کهن یا نو برای اخوان وسیله است تا آرمان خود فرهنگ، تمدن و هنر ایران زمین را فریاد بزند. اخوان ثالث ایرانی‌ترین شاعر بعد از فردوسی است. هیچ شاعری در طول تاریخ‌ادبیات فارسی به اندازۀ اخوان نمادهای ایران و شاهنامه را در اشعارش به کار نبرده است. ایران‌دوستی اخوان، ایران‌دوستی فردوسی بزرگ را تداعی می‌کند. در شعر اخوان بنیان اصلی، فرهنگ و باور اسطوره‌های ایرانی است. بعد از سخنرانی دکتر قیامتی، مسعود همایونی از دوستداران شعر اخوان به خوانش «خوان هشتم» پرداخت.

سخنران بعدی مراسم دکتر عبدالرضا ناصرمقدسی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران و معاون پژوهشی مرکز تحقیقات ام.اس ایران سخنان خود را با قدردانی از دکتر یاحقی آغاز کرد و روز پزشک را تبریک گفت. وی دربارۀ سنگ‌نگارۀ مرد بالدار در پاسارگارد سخن گفت و مراحل بررسی تطبیق این سنگ‌نگاره با هیئت اصلی صورت کوروش بزرگ توضیح داد. از آنجایی که کورش یک شخصیت فرهنگی و نماد هویت ملی ایرانیان و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در تمدن ایرانی و منابع تاریخی مانند متون مورخان یونانی، تورات، منابع باستان‌شناسی، استوانه یا منشور کوروش دربارۀ او سخن‌ها گفته شده است، این بررسی بسیار مهم است. در ادامه دکتر ناصرمقدسی افزود از ترجمۀ کتیبه‌ای که در بالای این سنگ‌نگاره وجود داشته و همچنین از جهت علم دیرینه آسیب‌شناسی با یافتن بیماری می‌توان به این حقیقت پی برد که این سنگ‌نگاره صورت کوروش بوده یا خیر. اما خاطرنشان کرد که  اثباتش دشوار است و به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.

در حاشیۀ مراسم استاد احمد قائم مقامی استاد برجستۀ سیاه‌مشق، اشعاری از شاهنامه و اخوان ثالث را خطاطی می‌کرد. همچنین نمایندگانی از مؤسسۀ حمایت از کودکان مبتلا به سرطان خراسان نیز در مراسم حضور داشتند. پس از سخنرانی دکتر ناصرمقدسی گروه  بیدل پورعطایی با هنرنمایی خود در دو پرده نام ایران در سالن طنین‌انداز کردند. پایان‌بخش مراسم رونمایی از پنجاهمین شمارۀ فصلنامۀ علمی-تخصصی پاژ و تقدیم لوح سپاس و نشان خردسرای فردوسی به دکتر امامی، عضو هیات علمی گروه داروسازی و دکتر پورخالقی بود که دوستداران ایشان با اهدا گل و هدایایی زادروز و بازنشستگی ایشان را شادباش گفتند.

 

 

 

نظر شما