‍ سردیس حکیم ابوالقاسم فردوسی رونمایی شد

‍ سردیس حکیم ابوالقاسم فردوسی رونمایی شد

‍ سردیس حکیم ابوالقاسم فردوسی رونمایی شد

 

اگر فردوسی را قهرمان ملی بخوانیم، چندان به بیراهه نرفته‌ایم. وی با سرودن شاهنامه، جانی تازه به این دُرّ دری بخشید. ایرانیان با خواندن ابیاتی از شاهنامه احساسات و تأثرات وطن‌دوستانه را در خود زنده می‌کنند و به ایرانی بودن خود می‌بالند.

در روز  شنبه ۴ دی ماه ۱۴۰۰ در مراسمی از سردیس حکیم ابوالقاسم فردوسی در میدان علوم دانشگاه فردوسی مشهد رونمایی شد. 

در این مراسم دکتر محمد کافی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، سید‌مجتبی منتظری، رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد و محسن سراجی، طراح سردیس و دکتر محمدجعفر یاحقی، مدیر خردسرای فردوسی و قطب علمی فردوسی و شاهنامه حضور داشتند.

ساخت این اثر از اواخر اردیبهشت امسال به صورت برداشتی انتزاعی از اثر استاد ابوالحسن‌خان صدیقی به سرانجام رسید، برای ساخت این سردیس از فایبرگلاس، رزین، گچ و سایر تثبیت‌کننده‌ها با روش‌های مختلف استفاده شده‌ است تا در مقابل شرایط جوی ماندگاری بهتری داشته باشد.

دکتر کافی در این مراسم گفت: آنچه ما دانشگاهیان دانشگاه فردوسی مشهد به آن‌ می‌بالیم، نام دانشگاه است که به نام فردوسی مزین شده است، مکان دانشگاه است که در شهر حضرت رضا (ع) و شهر مشهد مقدس قرار دارد و نام خراسان بزرگ است که این دانشگاه، پرچمدار پاسداری از میراث علم، ادب و فرهنگ خراسان می‌باشد. 

وی افزود: اگر امروز ایران با افتخار زبان فارسی را به عنوان زبان رسمی استفاده می‌کند و سرتاسر جهان گسترش داده است مرهون تلاش های فردوسی است. 

در ادامه دکتر کافی از زحمات مهندس سراجی، طراح سردیس تقدیر به عمل آورد. و در پایان از حمایت‌های بخش خصوصی فرهنگ‌دوست و علاقه‌مند به ادبیات کهن فارسی، که هزینه‌های اطراحی و اجرای این پروژۀ نفیس را برعهده داشته است تقدیر و تشکر به عمل آورد. 

 این سردیس به عنوان بزرگ‌ترین سردیس حکیم ابوالقاسم فردوسی در کشور شناخته می‌شود.

نظر شما