برگزاری مراسم تدفین زنده یاد استاد اسلامی ندوشن در تورنتو و سخنرانی مجازی دکتر یاحقی

برگزاری مراسم تدفین زنده یاد استاد اسلامی ندوشن در تورنتو و سخنرانی مجازی دکتر یاحقی

پس از برگزاری مراسم تدفین استاد اسلامی ندوشن در  تاریخ شنبه 10 اردیبهشت 1401 برابر با 30 آوریل 2022 در کشور کانادا، مراسم یادبودی برای بزرگ‌داشت یاد و نام ایشان با حضور خانوادۀ وی، اندیشمندان، نویسندگان، استادان داخلی و خارجی برگزار شد، در این مراسم ابتدا دکتر شیرین بیانی، همسر استاد اسلامی ندوشن، با تشکر از ابراز همدردی و پیام‌های تسلیت همگان و با اشاره به جبر روزگار به این مسئله اشاره کرد که دکتر اسلامی ندوشن آرامگاه خود را در جوار خیام در نیشابور برگزیده است که شرایط آن خوشبختانه مهیا شده است.

در این مراسم کلیپ سخنرانی دکتر محمدجعفر یاحقی پخش شد. وی در سخنانی به اقدام برجستۀ دکتر اسلامی ندوشن اشاره کرد که نام او با نام فردوسی بزرگ همراه است و نام دکتر اسلامی با نام ایران گره خورده است. مدیر خردسرای فردوسی افزود اهدای 815 جلد کتاب تاریخ و ادبیات به کتابخانۀ خردسرای فردوسی و بیش 90 رسالۀ دکتری و کارشناسی‌ارشد از اقدامات بزرگ دکتر اسلامی ندوشن است، در ادامه دکتر یاحقی یکی دیگر از اقدامات مهم زنده‌یاد دکتر اسلامی ندوشن را تلاش‌های وی در جهت بهبود اوضاع آرامگاه فردوسی دانست که امروز ما شاهد به بار نشستن این تلاش‌ها هستیم.

از دیگر سخنرانان این مراسم دکتر محمود فتوحی رودمعجنی، استاد بازنشستۀ گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد بود. وی در سخنانی گفت، می‌توان استاد اسلامی ندوشن را نمایندۀ احرار فارس و نمایندۀ نجابت فرهنگی در ایران معاصر دانست چرا که صفات و ویژگی‌های احرار را داشت و با 70 جلد کتاب بار دیگر مفهوم ایران را در ذهن ها متبلور کرد.

دکتر جلال‌الدین کزازی با ارسال پیامی ضمن تسلیت به خانوادۀ دکتر اسلامی ندوشن، روان‌شاد دکتر اسلامی ندوشن را یکی از چهره‌های تابناک در فرهنگ و ادب ایران دانست که در این روزگار دل در گرو ادب پارسی داشت و افزون بر آن دلبستۀ ایران و فرهنگ و تاریخ سرزمین هزاره‌ها بود. از دیگر سخنرانان این مراسم دکتر جواد عباسی، استاد بازنشسته گروه تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد بود که با توجه به کتاب روزها زندگی استاد را به دو بخش دورۀ مادر و دورۀ همسر تقسیم کرد و  نقش مادر استاد و دکتر شیرین بیانی را در حیات ایشان برجسته دانست.

 

زهرا شریعت پناه

نظر شما