سفر نامق

سفر نامق

مایۀ خرسندی است که در تاریخ فرهنگ و عرفان و هنر این سرزمین نام هایی زمردین بر چنبرۀ ایران می درخشد که هر کدام حلقۀ اتصالی عاطفی و معنوی میان مردم و نماد هم بستگی و هم دوشی فرهنگی است.

این بار حلقۀ اتصال معنوی «شیخ احمد جامی نامقی» بود. مردی که از دیار ترشیز به سوی یار در بیابان ها گام نهاد و در روستای «بِزد» از توابع تربت جام کنونی به عبادت و خدمت و ریاضت پرداخت. عارفی نامدار شد که آوازه اش به سلجوقیان رسید و بسیاری از خرد و کلان کمر به خدمت وی بستند. شهرت شیخ تا بدان جا رسید که قلم ها در وصفش از افسانه ها نتوانست فروبماند. در این سفر که افتخار حضور اعضا و همسفران خردسرای فردوسی در تاریخ چهارم خردادماه 1402 نصیب مردم روستای «نامق»  و دلبستگان فرهنگ گردید. شاهد حضور دکتر حسین جامی الاحمدی از نوادگان شیخ احمد جام بودیم که خود مزید بر خیر و برکت این سفر بود. در این سفر همچنین با حضور استادان گرانقدر جناب آقای دکتر علیرضا قیامتی، قائم مقام خردسرای فردوسی و آقای دکتر استوار نامقی و دیگر اهالی فرهنگ و اندیشۀ کوهسرخ و نامق، عهد خواهرخواندگی این دو دیار بسته شد. همچنین در این سفر اهالی خردسرای فردوسی از مزار پدر شیخ احمد جامی و دیگر مکان های تاریخی و فرهنگی این روستا دیدن کردند.

برنامۀ پایانی در محل زیبا  و طبیعی کاریز روستای نامق برگزار شد. در این برنامه هنرمند گرامی موسیقی مقامی  تربت جام، آقای عبدالله عبدی به نواختن دوتار پرداخت و نوای «نوایی و الله مدد» جام در نامق طنین انداز شد. آقای زنده دل شاعر دل آگاه  بِزدی سرودۀ بلندی در مدح و وصف شیخ جام خواند. همچنین نوجوان گرامی امیرعلی شکفته به نقالی و شاهنامه خوانی پرداخت و استادان هر کدام دربارۀ این رویداد سخنرانی کردند.

در این سفر استاد عرب تیموری هم به ابعاد تاریخی و اجدادی شیخ جام اشارت ها داشتند که خود بر پرباری این سفر افزود.

در پایان شاهد اجرای گرو.ه هنری «سروناز» به سرپرستی استاد محمدرضا پاسبان بودیم که به اجرای بازی آیینی رقص اسب چوبی که برخاسته از افسانه های محلی است، پرداختند.

چا دادرد از همت والا و تلاش های خستگی ناپذیر معلم گران قدر، سرکار خانم شکفته تشکر و قدردانی نماییم.

همچنین از ریاست محترم ادارۀ میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان کوهسرخ نهایت سپاس را داریم که هماهنگی های مربوط را با جان و دل انجام دادند. نیز از همکاری و حمایت شهرداری ریوش و ریاست شورای اسلامی روستای نامق، خانم رسولی کمال تقدیر و تشکر را داریم.

 

حمید ضیایی

روزنامه نگار/کاشمر

نظر شما