سخنرانی مدیر و قائم مقام خردسرای فردوسی در مراسم پاسداشت استاد اسلامی ندوشن

سخنرانی مدیر و قائم مقام خردسرای فردوسی در مراسم پاسداشت استاد اسلامی ندوشن

مراسم پاسداشت زنده‌یاد استاد محمدعلی اسلامی ندوشن با همکاری خانۀ کتاب و ادبیات ایران و حضور اندیشمندان و استادان روز یکشنبه 11 اردیبهشت‌ماه 1401 به‌صورت مجازی و از طریق آپارات برگزار شد.

در ابتدای این مراسم دکتر محمد‌جعفر یاحقی دربارۀ آثار روان‌شاد دکتر اسلامی ندوشن در حوزۀ شاهنامه‌پژوهی و فردوسی‌شناسی سخن گفت. وی افزود: دکتر اسلامی ندوشن در قلمرو فردوسی‌شناسی چهرۀ بزرگی است و نگاهی به شاهنامه داشت که قبل از او سنتی و کلاسیک بود. دکتر اسلامی ندوشن با تألیف کتاب زندگی و مرگ پهلوانان در شاهنامه راه تازه‌ای را پیش روی شاهنامه‌پژوهان باز کرد و راه برای تحقیقات فنی‌تر شاهنامه آغاز شد. او در حوزۀ فردوسی‌شناسی هم در جهت قلمی و  هم در جهت قدمی کار کرده است و هم گام‌هایی برای توجه به فردوسی برداشت. دربارۀ کارهای قلمی غیر از داستان داستان‌ها و زندگی و مرگ پهلوانان شاهنامه می‌توان به کتاب نامه نامور اشاره کرد که خلاصۀ شاهنامه است؛ اما کار دیگر استاد اسلامی ندوشن کتابی به نام سرو سایه‌فکن است که به شیوۀ تحلیلی به سرگذشت فردوسی نظر کرده و نمونه خوبی برای شرح‌حال‌نویسی فردوسی است و نقطه‌های ناروشن زندگی فردوسی را می‌گشاید و هنر فنی دکتر اسلامی با هنر خط استاد امیرخانی این اثر را جاودانه کرده است. همچنین مقالۀ دکتر اسلامی ندوشن و شکواییۀ ایشان برای استمداد در سر و سامان دادن به وضعیت آرامگاه فردوسی در روزنامۀ اطلاعات از اقدامات ارزندۀ استاد محسوب می‌شود. در ادامه دکتر یاحقی افزود ما نتیجۀ اقدامات موثر دکتر اسلامی ندوشن را الان شاهد هستیم که به ثمر رسیده است و از آن جمله به ثبت رسیدن روز 25 اردیبهشت به‌عنوان روز ملی فردوسی است که دکتر اسلامی ندوشن در آن سهم داشت. همچنین عنایت خاص دکتر اسلامی ندوشن به خردسرای فردوسی که بیش از 815 عنوان کتاب به کتابخانۀ خردسرای فردوسی اهدا کرده است. در پایان دکتر یاحقی ضمن درود به روان پاک دکتر اسلامی ندوشن ابراز امیدواری کرد مسئولین با ایجاد مراکز فرهنگی و موزۀ بزرگ راه دکتر اسلامی ندوشن ادامه دهند.

سپس دکتر جعفری دهقی، استاد گروه فرهنگ و زبان‌های باستانی دانشگاه تهران در سخنانی گفت با توجه به آثار استاد اسلامی ندوشن و جدیت ایشان در شناسایی فرهنگ ایران و همان‌طورکه سعدی به مسائل اجتماعی توجه داشته، دکتر اسلامی ندوشن نیز به مسائل اجتماعی توجه دارد و نثر ساده و بی‌تکلف او ما را به یاد شیخ اجل سعدی می‌اندازد.

از دیگر سخنرانان این مراسم دکتر دادبه، مدیر گروه ادبیات دایره‌المعارف بزرگ اسلامی بود که  در بزرگ داشت نام استاد اسلامی ندوشن بیان کرد، همان‌طورکه حافظ استاد فرهنگ و حکمت ایرانی است، دکتر اسلامی ندوشن در آثارش بر فرهنگ ایرانی تأکید کرده است.

دکتر فرهنگ جهانبخش یکی از پژوهشگران نیز در خصوص سیاست در نزد دکتر اسلامی ندوشن سخنرانی کرد. وی با اشاره به آثار ایشان، ژئوپولوتیک ادب و نظریۀ فرهنگ را در نزد استاد اسلامی ندوشن برجسته دانست که آثار دکتر اسلامی ندوشن در 100 سال اخیر گواه آن است و استاد آن را در یک جا متمرکز نموده است.

دکتر علیرضا قیامتی، قائم مقام خردسرای فردوسی نیز در این مراسم ضمن تسلیت درگذشت سرو ایران زمین، دکتر اسلامی ندوشن را یکی از بزرگ‌ترین اندیشمندانی دانست که نامش با ایران مترادف شده است. دکتر قیامتی با اشاره به نثر دکتر اسلامی ندوشن که همه‌کس فهم است، بزرگ‌ترین نگرانی دکتر اسلامی را فرهنگ ایران بیان کرد و عشق استاد اسلامی ندوشن به حافظ را فشردۀ فرهنگ ایران دانست.   

در ادامۀ این مراسم دکتر حسین مسرت ضمن تشکر از مدیران خانۀ کتاب به معرفی آثار دکتر اسلامی ندوشن پرداخت. بخش پایانی این مراسم سخنرانی کریم فیضی بود که ضمن تعریف خاطراتی از گفت‌وگو با استاد اسلامی ندوشن بر لزوم شناساندن اسطوره‌ها و بزرگان ایران ازجمله دکتر اسلامی ندوشن به جهانیان تأکید کرد.

 

گزارش: زهرا شریعت پناه

نظر شما