برگزاری شب شعر زبان فارسی

برگزاری شب شعر زبان فارسی

در ادامۀ نشست‌های علمی همایش ملی «پیام شاهنامه، پایندگی زبان فارسی» در سه‌شنبه‌شب هفتۀ بزرگداشت فردوسی و پاسداشت زبان فارسی، در تاریخ 27 اردیبهشت‌ماه 1401 شب شعر زبان فارسی به منظور پاسداشت آن و یادکرد نهمین سالگرد درگذشت استاد محمد قهرمان با حضور بزرگان و شاعران در منزل زنده‌یاد استاد قهرمان برگزار شد.

دبیر نشست همانند جلسات پیشین انجمن قهرمان، دکتر محمدرضا سرسالاری بود که برنامه را با یاد و نام استاد آغاز کرد. سپس شاهنامه‌خوانی بانو سمیه اکبری از ابیات داستان فرود سیاوش آغاز شد. پس از آن دکتر محمدجعفر یاحقی ضمن گرامی‌داشت یاد استاد قهرمان دربارۀ هفتۀ فردوسی و همایش توضیحاتی ارائه داد و همچمین یادی از خیام کرد و در ادامۀ سخنانش دربارۀ زبان فارسی افزود «زبان فارسی محور پیوند فرهنگی همۀ اقوام، گروه‌ها و نژادها در سراسر ایران فرهنگی است». پس از سخنان دکتر یاحقی، مهندس محمودرضا آرمین قصیدۀ تازه سرودۀ‌شده خود را در پاسداشت حکیم فردوسی و زبان فارسی خواند.

دکتر شاه‌منصور شاه‌میرزا نیز به‌صورت مجازی در شب شعر حضور یافت و از خراسان و فردوسی خواند. پس از آن بهمن صباغ‌زاده از تربت حیدریه با ذکر خاطره‌ای از استاد قهرمان، غزلی برای استاد خواند و دکتر قطب‌الدین صادقی مهمان همایش بزرگداشت فردوسی نیز که با همراهی دکتر یاحقی در منزل استاد قهرمان حضور یافته بود، ابزار خوشحالی از آشنایی با انجمن قهرمان کرد و از شعر در خراسان، نام قهرمان و اهمیت و ارزش کار فردوسی در نظم شاهنامه و ارتباط شاهنامه با حوزۀ نمایش‌نامه سخن گفت.

دکتر وحید عیدگاه نیز از مهمانان دعوت‌شده به شب شعر بود که به‌صورت مجازی دربارۀ پاسداشت زبان فارسی و رابطۀ مستقیم سیاست و قدرت زبان سخن گفت. پس از آن دکتر یوسف بینا شعری که برای درگذشت استاد در سال 92 سروده بود را قرائت کرد. مهندس مهدی زمانی نیز درباۀ فعالیت‌های انجمن سیاوش و شاهنامه‌خوانی از سال 95 و بدو تأسیس آن سخن گفت. استاد محمدکاظم کاظمی و زینب بیات اشعاری مرتبط با حال و روز زبان فارسی در افغانستان خواندند. کاوه جبران از پاریس نیز دربارۀ افغانستان و وضعیت زبان فارسی سخن گفت و از قتل‌عام مردمی که به زبان فارسی سخن می‌گویند، ابراز ناراحتی کرد که این تجاوز آشکار و قتل‌عام به خاطر هویت است و همگان را به مقاومت فرهنگی فراخواند. ملیحه یعقوبی، علی‌اکبر عباسی از تربت حدریه، مهندس اسفندیار جهان‌شیری و ناصر عرفانیان هر کدام اشعاری را در سوگ استاد، پاسداشت حکیم فردوسی قرائت کردند و یا شعر لهجه خواندند. در پایان نیز پخش شعرخوانی محلی زنده‌یاد استاد قهرمان زینت‌بخش محفل شب شعر شد.

گزارش: سمیّه کریمی‌پور

نظر شما