آیین رونمایی از کتاب تاریخ بیهق با حضور دکتر محمدجعفر یاحقی

آیین رونمایی از کتاب تاریخ بیهق با حضور دکتر محمدجعفر یاحقی

 

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی. دانشیار دانشکدۀ ادبیات و زبان فارسی دانشگاه حکیم سبزواری در این مراسم با رونمایی از کتاب فاخر و ارزشمند تاریخ بیهق در سبزوار اشاره به اهمیت و جایگاه بیهقی برای ثبت و معرفی سبزوار به عنوان پایتخت نثر فارسی ایران گفت: تصحیح صورت گرفته از تاریخ بیهق و رونمایی از آن به عنوان نقطه عطفی در بازشناسی بیشتر فرهنگ و تاریخ منطقه سبزوار است.

دکتر حسن دلبری با اشاره به محتوای تاریخ بیهق افزود: این اثر اولین منبع برای تاریخ‌نگاری برجسته است و دیده شده که در دوره‌های بعد از او نیز این کتاب مقدمه نگاشتن دیگر نسوخ ارزشمند در زمینه تاریخی مثل تاریخ جهانگشای جوینی از عطاملک جوینی شده است.

استادیار دانشگاه فردوسی مشهد هم در این مراسم با ذکر اینکه بیهقی در اندیشه فرهنگی و تاریخی ایران زمین جای ویژه را به خود اختصاص داده است، گفت: سبزوار از دیرباز سرزمین ادبیات، تاریخ، فرهنگ و تمدن بوده و مفاخر بسیاری را در دامان خود پرورده است.

دکتر محمدجعفر یاحقی افزود: این شهر پایتخت دانش، ادبیات و نثر فارسی نام گرفته و همان‌طور که شاهنامه فردوسی نمونه اعلای نظم فارسی است، تاریخ بیهقی نیز الگوی شایسته‌ای از نثر فارسی فارسی است. وی با اشاره به اینکه تاریخ بیهق فقط به توضیح جامع جنگ و شرارت‌های تحمیلی در این دیار محدود نمی‌شود، گفت: تمامی تاریخ فرهنگی و اجتماعی به صورت تحقیقی و علمی به طور تخصصی نگاشته شده است.

استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد و مصحح کتاب تاریخ بیهق هم در این مراسم با اشاره به ظرافت دقیق بیهقی در نگاشتن این اثر گفت: تاریخ از زمره آثار نفیس رسیده به جامعه ادبیات ایران است.

سلمان ساکت افزود: جامعیت گستردگی و پیوستگی اطلاعات آن چنان در تاریخ بیهق نهفته که حتی نمی‌توان این کتاب را در هیچ‌کدام از دسته‌بندی‌های تاریخ‌نامه‌های محلی جای داد چرا که تمامی شرح‌حال تاریخ‌نگاری از اشراف کامل ابوالحسن بیهقی حکایت دارد.

وی در خصوص ویژگی‌های دیگر کتاب تاریخ بیهق نیز گفت: آگاهی‌ها و اطلاعات تاریخ بیهق از بسیاری دیگر از آثار در خصوص خراسان مثل اطلاعات مندرج در کتاب سیستان نیز مفصل‌تر است.

 

نظر شما