سخنرانی دکتر محمدجعفر یاحقی و دکتر محمدرضا راشدمحصل در دومین نشست پیوندهای فرهنگی خراسان و آذربایجان

سخنرانی دکتر محمدجعفر یاحقی و دکتر محمدرضا راشدمحصل در دومین نشست پیوندهای فرهنگی خراسان و آذربایجان

مجموعۀ پژوهشی کلک تبریز کهن با همکاری مؤسسۀ خردسرای فردوسی مشهد و مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد و انجمن علمی دانشجویان زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد، دومین نشست پیوندهای فرهنگی خراسان و آذربایجان را با یادکرد و گرامی‌داشت یاد و نام استاد سیدرضا انزابی‌نژاد (مظهر پیوند خراسان و آذربایجان) در تاریخ چهارشنبه 4 اسفندماه 1400 برگزار کرد.

این نشست مجازی با حضور دکتر محمدجعفر یاحقی، مدیر خردسرای فردوسی و استاد ممتاز دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر محمدرضا راشدمحصل، رئیس هیئت مدیرۀ خردسرای فردوسی، دکتر علیرضا مظفری، استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ارومیه، دکتر چنگیز مولایی، استاد گروه زبان‌های باستانی دانشگاه تبریز و دکتر سلمان ساکت، استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد ساعت 20 برگزار و با میزبانی دکتر سعید طرزمی ادامه یافت.

اولین سخنران نشست، دکتر محمدرضا راشدمحصل از قدمت دوستی دیرینه با استاد انزابی‌نژاد، آثار برجستۀ وی و سیره متعالی انسانی و منش او سخن گفت و افزود «او را انسانی کامل یافتم و در همۀ موارد علمی و ادبی هم صاحب‌نظر و هم صائب‌نظر بود». وی در پایان سخنان خود اشعاری را که در اولین روزهای درگذشت استاد انزابی‌نژاد سروده بود را قرائت کرد.

دکتر محمدجعفر یاحقی نیز در توصیف شخصیت و منش زنده‌یاد استاد انزابی‌نژاد گفت «انسان شریف به معنای متعالی کلمه بود. در عین انسانیت، رفیق بسیار بزرگوار و مردم‌داری بود. ارادت‌ها و اخلاص‌هایی که داشت را در کم‌تر کسی دیده‌ام». در ادامه مدیر خردسرای فردوسی افزود که وی استاد اثرگذاری محسوب می‌شود که در زمانۀ ما کمیاب است. وی دربارۀ تسلط وی به زبان عربی، نثر خوب و دلکش و برخی از آثار او نیز سخن گفت.

دکتر مظفری و دکتر مولایی نیز با ذکر خاطره از خصوصایت اخلاقی، رفتاری و علمی برجستۀ استاد انزابی‌نژاد که گنجینه‌ای بی‌نظیر برای دانشگاه محسوب می‌شدند، یاد و نام او را گرامی داشتند.

دکتر سلمان ساکت آخرین سخنران نشست از شیوۀ معلمی، فضل و دانش  استاد سخن گفت و در ادامه افزود دکتر انزابی‌نژاد مدتی مدیر مجلۀ دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی بود که در این مدت برندۀ جایزۀ حامیان نسخ خطی هم شد. رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی گفت استاد انژابی‌نژاد علاوه‌بر گزیده‌های بسیار خوبی که از متون کلاسیک به چاپ رسانده به داستان‌نویسی هم علاقۀ بسیار داشته است.

گزارش: سمیّه کریمی‌پور

 

 

 

 

نظر شما