مراسم شب یلدا در خردسرای فردوسی

مراسم شب یلدا در خردسرای فردوسی

‍ ‍ مردم شناسی و موسیقی مقامی
چهارمین نشست
ویژه مراسم آیینی شب چله

شب یلدا شب غم را شکستن
به یاد هم  کنار هم نشستن

چهارمین نشست علاقمندان به فولکلور منطقه جام یلدایی شد، به تاریخ بیست و هشت آذر چهارصد و دو ساعت پنج عصر در محل خردسرای فردوسی مشهد.
این نشست به مناسبت  نزدیکی آیین زیبای شب چله برگزارشد، به گونه‌ای که حضور پرشمار علاقمندان، مضیق جا را سبب گردید.
در این دیدار، بسیاری از استادان از جمله مدیرعالی خردسرای فردوسی، دکتر یاحقی و هنرمندان و گروه‌های هنری نیز حضور داشتند، همه برگرد سفره بسیار مزین و زیبای نمادین شب چله دسترنج چند بانوی خوش‌ذوق و فرهنگ‌دوست ...
ابتدا آقای دکتر محقق نیشابوری درباب موسیقی درونی و بیرونی شعر و نیز مصادیقی که در کار فرهنگی امکان دارد پیش آید سخن گفتند و پس از آن دکتر بهرام‌پور درخصوص مراسم شب یلدا نکاتی طرح نمودند از جمله آن‌که آن شب با ساز و آواز و دوبیتی خوانی و قصه‌گویی و پذیرایی‌های سنتی و محلی همراه بوده است.
در ادامه نوبت به خنیاگری گروه استاد درپور رسید و فضا به سازهای عود و آواز ودف و تار تربت‌جام  شیرین‌تر شد و حظ‌ها و نشاط‌ها آورد.
پس از سه اجرای زیبای دل شیدا و سرو خرامان و خیام‌خوانی، استاد پیمان غمخوار احمدی به تک‌نوازی مقام الله پرداختند و با چیرگی دلپذیر و استادانه نواختند و انبساط خاطر دوچندان شد.
وقتی بیان فرهنگ زلال و بی‌آلایش باساز و آواز مردانِ خودِ آن سرزمین، همراه می‌شود چه حظ‌ها که نمی‌آفریند وچه نشاط‌ها که نمی‌انگیزد...!!
سپس استاد خدام احمدی از هنرمندان برجسته جام به توضیح مقام عرفانی الله پرداختند.
حسن ختام برنامه، شاهنامه‌خوانی ابیات آغازین شاهنامه به نغمه خوش جوان خوش آواز، مبین دُرپور به انجام رسید.
پس از پذیرایی مختصر شب چله‌ای، جناب آقای دکتر یاحقی از حضور مهمانان ابراز خرسندی و سپاس نمودند و با گرفتن عکس های یادگاری و لبخندها و گشاده‌رویی‌ها با یکدیگر بدرود گفتند. 

به صد یلدا الهی زنده باشی

و باز در انتظار تا دیداری دیگر در نشست سه‌شنبه بعدی موسیقی شعر، ادبیات عامه و موسیقی مقامی


گزارش: محمد جواد مشایخی


 

نظر شما