نشست «گذری بر آثار و خدمات میرمحمدمومن استرآبادی» با حضور دکتر محمدجعفر یاحقی

نشست «گذری بر آثار و خدمات میرمحمدمومن استرآبادی» با حضور دکتر محمدجعفر یاحقی

نشستی با محوریت «گذری بر خدمات میرمحمدمومن استرآبادی» با حضور دکتر سیدتقی عابدی، پژوهشگر تاریخ ادبیات فارسی در شبه قارۀ هند، دکتر محمدجعفر یاحقی، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد و اعضای هیأت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد و علاقه‌مندان به این حوزه در تاریخ 2 خردادماه 1401 در تالار قطب علمی فردوسی و شاهنامه دانشکدۀ ادبیات برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر محمدجعفر یاحقی، با اشاره به تجربیات بسیار گران‌قدر دکتر عابدی در حوزۀ تاریخ و ادبیات فاسی، بر ارتباط بیشتر با شبه قاره تأکید کرد. وی ارتباط با شبه قاره را از طریق زبان اردو میسر دانست که هنوز در دانشگاه فردوسی مشهد گروه زبان اردو نیست و ابراز امیدواری کرد دستاوردهای پژوهش اخیر دانشجوی زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه فردوسی مشهد، مقدمه‌ای برای مطالعات بیشتر در این زبان باشد. دکتر یاحقی با اشاره به ذخایر فرهنگی و علمی هند، بر گسترش روابط میان دانشگاه‌های هند و ایران تأکید کرد.  

سپس دکتر سیدتقی عابدی، ضمن معرفی میرمحمدمومن استرآبادی، آثار ایشان را در حیدرآباد هند بسیار ارزشمند دانست. وی افزود: میر مومن استرآبادی 21 اثر در حیدر آباد از خود به جا گذاشت که حائز اهمیت است. وی علاوه‌بر اینکه مجتهد و معمار بود، ادیب و شاعر هم بوده است و در بین شاعران فارسی از حافظ بسیار تأثیر گرفته است. علاوه‌براین در آثار میرمومن استرآبادی محبت به ایران را می‌توان یافت. دکتر عابدی با اشاره به کتابی که دربارۀ میرمومن استرآبادی به زبان انگلیسی و اردو در دست چاپ است، ابراز امیدواری کرد بتواند آن کتاب را به فارسی هم ترجمه کند.

دکتر احسان قبول، مدیر همکاری‌های علمی، بین‌المللی و امور دانشجویان خارجی، با اشاره به ظرفیت‌های بسیار خوب هند در گسترش زبان و ادبیات فارسی، بر اهمیت افزایش ارتباطات میان دانشگاه‌های هند و ایران تأکید کرد. دکتر قبول به برنامه‌های آتی مدیریت همکاری‌ها و گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد ازجمله نشست با دانشگاه «علیگر» و «دهلی»، برگزاری کارگاه‌های دانش‌افزایی برای استادان دانشگاه‌های هندوستان و ... اشاره کرد. وی با تشکر از دکتر ربانی و دکتر شکراللهی که زمینۀ برقراری این روابط را فراهم آوردند، ابراز امیدواری کرد این‌گونه نشست‌ها ادامه یابد.

بخش پایانی این نشست پرسش و پاسخ بود که دکتر عابدی به سؤالات مطرح‌شده پاسخ داد.  

گزارش: زهرا شریعت‌پناه        

نظر شما