شب هرات در مشهد

شب هرات در مشهد

شب هرات در مشهد

شنبه نهم بهمن‌ماه 1400 اتاق بازرگانی مشهد میزبان جمعی از نویسندگان و شاعران کشور افغانستان بود. این نشست به پایمردی علی دهباشی سردبیر مجلۀ بخارا تشکیل شد. وی پس از اظهار خرسندی از حضور در میان بزرگان هرات، مرکز خراسان بزرگ، آن را یکی از کهن‌ترین شهرهای متمدن با سابقه فرهنگی و هنری کهنسال دانست که یکی از مراکز انتقال فرهنگ و تمدن به سراسر جهان بوده است.

مشهد و هرات همخون و هم پیکرند

دکتر محمدجعفر یاحقی رئیس قطب علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی و مدیرعامل مؤسسۀ فرهنگی خردسرای فردوسی، در این نشست از فرهنگ و تمدن مشترک ایران و افغانستان سخن گفت. وی با اشاره به شرایط  کنونی کشور همسایه، اظهار داشت برای فراهم آوردن همدلی بیشتر، نشست‌های مستقلی ترتیب داده است تا تسلسل ارتباط مشهد و هرات بیش از پیش گردد. همچنین از تشکیل «انجمن پایندان» با هدف فعالیت‌های فرهنگی ازجمله چاپ کتاب و مقاله خبر داد و برای دستیابی به این اهداف دست یاری به سوی اتاق بازرگانی دراز کرد تا با یاری و همراهی این نهاد وزین، انجمن پایندان بتواند به این امور بپردازد.

مرزها دیگر اساس دوری ما نیستند

 دکتر علیرضا قیامتی، قائم مقام خردسرای فردوسی با آرزوی پایداری تداوم فرهنگی بین دو سرزمین اظهار داشت هرات در اسطوره و تاریخ از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. در آثار کهن همچون اوستا و بندهشن و برخی کتیبه‌ها از هرات سخن رفته است. هرات در ادبیات فارسی همواره درخشیده است. از نظر هنری مکتب هرات یکی از مهم‌ترین سبک‌های هنری به وجود امده در روزگار خویش است.

 وی نیزهدف از تشکیل انجمن پایندان را پاسداری از فرهنگ و ادب فارسی دانست و به سبک خاص شاهنامه‌خوانی در هرات اشاره کرد و از برخی آثار‌ی که در هرات نگاشته شده است همچون جهانگیرنامه نام برد.

امروز روزی تاریخ ساز است

دکتر محمدحسین پاپلی یزدی استاد جغرافیای دانشگاه فردوسی ضمن اظهار دلبستگی دیرین خود به هرات، به تألیفات خود در ارتباط با هرات اشاراتی کرد. همچنین از خیرین خارج و داخل کشور قدردانی نمود که در رفع نیازهای اقتصادی و فرهنگی به‌ویژه کودکان افغانستان همکاری‌های خوبی داشته‌اند.

در این نشست بزرگان هرات، دکتر عبدالغفور آرزو، دکتر محمدداوود منیر، دکتر خلیل‌الله افضلی و سرکار خانم منیژه بهره به ایراد سخنرانی پرداختند.

در پایان این نشست مهندس سیادت، رئیس اتاق بازرگانی نام سازمان‌ها و شرکت‌هایی را که همت گماشتند و در این راستا مشارکت‌های مادی نمودند، برشمرد.

 گزارش: ملوک براتی

 

 

نظر شما