جلسۀ دیدار و گفت وگوی دکتر محمدجعفر یاحقی با جامعۀ ادبی و هنری افغانستان

جلسۀ دیدار و گفت وگوی دکتر محمدجعفر یاحقی با جامعۀ ادبی و هنری افغانستان

جلسۀ هفتگی انجمن پایندان مورخ شنبه 25/10/1400 ساعت یازده و دوازده دقیقۀ قبل از ظهر در قطب علمی فردوسی و شاهنامۀ دانشکدۀ ادبیات دانشگاه فردوسی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه که با حضور تعدادی از مهمانان افغانستانی و ایرانی برگزار شد جناب آقای دکتر یاحقی ضمن خوش‌آمدگویی به مهمانان انجمن، خواستار معرفی آنها به سایر اعضا شد.

مهمانان انجمن جناب آقای عسکری رئیس حوزه هنری خراسان رضوی، جناب آقای بشیری معاونت حوزه هنری، جناب آقای همایون پاییز کارگردان و بازیگر سینمای افغانستان، جناب آقای دکتر صلاح‌الدین جامی استاد دانشکدۀ ادبیات فارسی دانشگاه هرات و آقای جوانمرد پاییز بازیگر سینمای افغانستان و برندۀ جشنوارۀ فیلم کن بودند که حضورشان با استقبال اعضا روبرو شد.

 دکتر یاحقی با بیان گزارشی از عملکرد انجمن پایندان، فرمودند که با توجه به گسترش کار انجمن پایندان ما تصمیم داشتیم که با بخش‌هایی مانند حوزۀ هنری ارتباط برقرار کنیم. خوشحال هستیم که دوستان این حوزه با همکاری آقای مهندس کاظمی به جمع ما پیوستند و امیدواریم کارهای مشترکی با شما داشته باشیم. حوزۀ هنری با کمک به هنرمندان افغانستانی، چاپ کتاب‌های دوستان و استفاده از دانشجویان افغانستانی در برنامه‌های آن حوزه می‌تواند با انجمن پایندان همکاری کند.

آقای عسکری با تأیید سخنان آقای دکتر یاحقی بیان داشتند که: حوزۀ هنری از قدیم در دفتر فارسی‌زبان‌های آن حوزه، سعی کرده تا با دوستان همسایه هم‌فکری داشته باشد. ما تا با فضای کاری دوستان آشنا نباشیم در برنامه‌ریزی‌ها موفق نخواهیم بود. حوزۀ هنری از لحاظ مکان می‌تواند در سالن حوزه، و در سالن‌های سینما هویزه و آفریقا با انجمن پایندان همکاری کند. همچنین حوزۀ هنری می‌تواند جلسات هم‌اندیشی با حضور دوستان افغانستان دایر کند. در ادامه دکتر یاحقی پیشنهاد کردند که: بهتر است بخش هنری پایندان ایجاد شود و آقای مهندس کاظمی به عنوان رابط انجمن پایندان و حوزۀ هنری خراسان در بخش‌های مختلف از جمله چاپ کتاب با ما همکاری کنند.

آقای عسکری ضمن پذیرفتن این پیشنهاد یادآور شدند حوزۀ هنری تا جایی که مقدور باشد در انتشارات سوره با دوستان انجمن همکاری می‌کند اما به علت حجم کارها اگر چاپ آثار در حوزه، مقدور نبود می‌تواند با انتشارات دیگر از جمله به نشر، برای چاپ کتاب دوستان همکاری کند. دکتر یاحقی نیز با بیان اینکه گروه آسیای مرکزی دانشگاه، طرحی برای شناسایی افراد نخبۀ افغانستان ارائه کرده‌اند تأکید کردند که از حضور دوستان افغانستانی باید در پژوهش‌ها استفاده کنیم و حوزه هنری مکان مناسبی برای این دوستان می‌باشد.

در ادامۀ صحبت‌ها آقای دکتر یاحقی از ملاقات خود با آقای دکتر حداد عادل در هفتۀ آینده یاد کردند و خواهان نظرات دوستان شدند. اعضای محترم پایندان می‌توانند نظرات و پیشنهادات خود را در چند روز آینده به آقای دکتر یامان حکمت ارائه دهند. آقای دکتر یاحقی همچنین از دکتر قیامتی خواستند تا زمینۀ ملاقات اعضای انجمن پایندان را با آقای دکتر بهشتی نمایندۀ محترم وزارت امورخارجه در مشهد فراهم کنند. در ضمن علاوه بر برنامۀ شب هرات و برنامه‌ای برای زنان افغانستان قرار شد برنامه‌های مشترکی با حوزۀ هنری خراسان رضوی تدارک دیده شود.

خانم سناتور صدیقه بلخی پیشنهاد کردند با توجه به نزدیکی نوروز و مشترکات دو کشور در این زمینه، مراسم مشترکی درنظر گرفته شود. و در برنامۀ شب هرات نیز بهتر است از دوستان ادیب و دانشمند سایر شهرهای افغانستان نیز دعوت بعمل آید.

در پایان نیز با هماهنگی اعضای جلسه، آقایان دکتر قیامتی، دکتر فطرت و خانم دکتر اکبرزاده به عنوان اعضای کمیتۀ جشن نوروز انتخاب شدند و قرار شد تا دوستان دیگری نیز به این کمیته دعوت شوند تا مراسم ویژه‌ای در نوروز 1401 داشته باشیم.

به قلم خانم دکتر اکبرزاده

نظر شما