برگزاری نشست بزرگداشت روز مولانا

برگزاری نشست بزرگداشت روز مولانا

 

ای رشک ماه و مشتری با ما و پنهان چون پری

خوش خوش کشانم می‌بری آخر نگویی تا کجا

(مولانا)

هر نفس آواز عشق؛ بزرگداشت روز مولانا

بار دیگر و با وقفه‌ای کوتاه سلسله‌نشست‌های فرهنگی و ادبی خردسرای فردوسی و آکادمی بامداد در پاییز 1402 از سر گرفته شد تا یاران و علاقه‌مندان فرهنگ و دانش را با خود همدل و همراه کند. مراسم نکوداشت روز مولانا در تاریخ 6 مهرماه با سخنرانی دکتر کیمیا تاج‌نیا، پژوهشگر، شاعر،  استاد دانشگاه و مثنوی‌پژوه شیفتۀ مولانا و دکتر علیرضا قیامتی، قائم‌مقام خردسرای فردوسی و استاد دانشگاه برگزار شد که با حضور عظیم و شکوه‌مند دوستداران مولانا محمد جلال‌الدین بلخی و ادب و فرهنگ این مرز و بوم روبه‌رو شد. دبیر این نشست سرشار از عشق و شعر و حضور مولانا، زهرا سالاری بود.

دکتر تاج‌نیا با اشعاری از شاعر شیدای‌ها سخنرانی خود را آغاز کرد و در ادامه افزود «اگر بپذیریم که جهان انسانی از پنج گزارۀ عشق، مرگ، زندگی، انسان و اله تشکیل شده است، می‌توان این‌طور عنوان کرد که نه فقط در گسترۀ ادبیات پارسی بلکه در سراسر تجربۀ زیستۀ بشری این مولانا است که فراگیرترین و شهودی‌ترین مواجه با این پنج گزاره را دارد. روایات پروزن و لایتناهی مولانا از باشندگی معنایی، شهودی و خودخویشتنی شهودی او است که از این نظر هم بی‌مانند شده است». وی در ادامه به هم‌پیوندی نام شمس با آفتاب و خورشید هم گریزی زد و به اشارات ضمنی مولانا در مثنوی در این مورد نیز اشاره کرد. دکتر تاج‌نیا از دلایل مهاجرت بهاء ولد، دو وجه شهودی و استراتژیک دیدار شمس و مولانا و همچنین تفاوت مولانای قبل و بعد از دیدار با شمس سخن گفت. این پژوهشگر دانشگاه ضمن خوانش اشعاری از مولانا او را شاعر عشق، انسان و امید و نوید خواند. و سخنان خود را با غزل مناجاتی از مولانا به پایان رساند.

سخنران بعدی برنامه، دکتر علیرضا قیامتی بود که دربارۀ اندیشۀ مولانا سخن گفت. وی ضمن گرامی‌داشت روز مولانا از حضور علاقه‌مندان و فرهیختگان قدردانی کرد و در ادامه افزود آزاداندیشی مولانا، رمز ماندگاری او است. بزرگترین نوع اندیشۀ مولانا رهاشدگی ا‌ست و دو رکن احساس و اندیشه رمز پویایی او بوده است. در واقع مولانا تنها یک صدا، باور، دین، اندیشه و... نیست و چیزی که او را جهانی کرده اندیشه‌های آزادمنشانۀ این شاعر بزرگ است و مولانا جلال‌الدین بلخی در زمانۀ اوج تعصبات مذهب‌ها و جنگ‌های صلیبی فریاد آزادگی می‌زند. وی در ادامه از سماع، وضعیت حاکم بر قرن هفتم و... سخن گفت و افزود  درک او از هستی، خدا، خود و بی‌پروا سخن‌گفتن و شیدایی‌های مولانا باعث شده که در جهان امروز گمشده‌ای جذاب باشد. درواقع جلال‌الدین بلخی می‌گوید «جهانی که بر ما می‌گذرد، بازتاب جهانی است که در ما می‌گذرد». دکتر قیامتی در میان سخنانش به خوانش اشعار زیبای او نیز می‌پرداخت.

ازجمله میان‌برنامه‌های مراسم؛ سنتورنوازی محمد افشاریان، دبیر کانون موسیقی دانشگاه فردوسی، شعرخوانی کیانا رهنورد و آواز استاد مهدی سالاری‌نسب بود.

گزارش: سمیّه کریمی پور

نظر شما