مراسم افتتاحیۀ نوزدهمین همایش ملی بزرگداشت فردوسی و پاسداشت زبان فارسی؛ پیام شاهنامه، پایندگی زبان فارسی

مراسم افتتاحیۀ نوزدهمین همایش ملی بزرگداشت فردوسی و پاسداشت زبان فارسی؛ پیام شاهنامه، پایندگی زبان فارسی

مراسم افتتاحیۀ نوزدهمین همایش ملی بزرگداشت فردوسی به همت مؤسسۀ فرهنگی خردسرای فردوسی، دانشگاه فردوسی مشهد، قطب علمی فردوسی و شاهنامه، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، انجمن ترویج زبان و ادب فارسی و دیگر نهادهای فرهنگی در روز شنبه 24 اردیبهشت سال 1401 در ساعت 17 در تالار اجتماعات دکتر رحیمی‌زاده دانشکدۀ علوم دانشگاه فروسی با قرائت قرآن و سرود جمهوری اسلامی ایران برگزار شد و ابیاتی خوانده شد. این همایش با سخنرانی دکتر محمدجعفر یاحقی استاد و پیشکسوت زبان و ادبیات فارسی ادامه یافت. وی در سخنرانی خود گفت که در سال 1376 پس از همایشی در شیراز تصمیم به برگزاری همایش فردوسی در روز 25 اردیبهشت در مشهد گرفت و این برنامه یک ربع قرن ادامه یافت تا به سال 1401 رسیده است، با این تفاوت که پاس‌داشت زبان فارسی به آن افزوده گردیده است؛ پر واضح است که فردوسی و زبان فارسی از یکدیگر جدا نیستند و تداوم هر یک از این دو به پایندگی دیگری کمک می‌کند. شاهنامه شناسنامۀ قوم ایرانی و آریایی و زبان فارسی یکی از عناصر مهم فرهنگ این قوم است. از سوی دیگر ما می‌بینیم که همۀ شئون زندگی قوم ایرانی در کتاب سترگ فردوسی یعنی شاهنامه بازتاب یافته است. شاهنامه از آغاز تا پایان گرامی داشت یاد یزدان پاک است.

پس از این دکتر یاحقی به معرفی آثاری پرداخت که به بررسی دانش‌ورزی، خرد ورزی، وحدانیت، اخلاق و تشیع شاهنامه پرداخته‌اند و نام انها را برشمرد. وی اشاره کرد که اسناد فراوانی وجود دارد که شیعه بودن فردوسی را اذعان می دارد. همچنین فردوسی فردی اخلاق‌گرا است و صلح گرایی، وسعت مشرب و مدارا در سرتاسر شاهنامۀ او مشهود است. بنابراین راهگشای ما در این مرحله از زیست قوم ایرانی است. او اشاره کرد که عدم استفاده و کاربست راهبردهای شاهنامه در زندگی امروزی، دور شدن مردم از زبان فارسی و فرهنگ ایرانی است.پیام فردوسی پیام پایندگی زبان و فرهنگ پارسی است.

پس از ایشان، حسین زاده، مدیر کل ادارۀ فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی به ایراد سخنرانی پرداخت و به مظلومیت فردوسی در بین نسل جدید اشاره کرد و وظیفۀ ما دانست که فردوسی را به نسل جدید بشناسانیم تا آرمان فردوسی را دریابند.

پس از سخنرانی ایشان، مراسم با نقالی محمد جهان‌پا از خان سوم رستم در سفر به مازندران و کشتن دیو سیاه ادامه یافت.

سپس دکتر مقیسه نویسندۀ دو کتاب در حوزۀ زبان فارسی با عنوان امین زبان و ادب پارسی و با کاروان شعر پارسی بیاناتی ایراد کرد. 

در پایان به دکتر حسین ذوالفقاری، استاد دانشگاه تربیت مدرس نشان افتخار فردوسی در حوزۀ حماسه‌پژوهی داده شد. افشین علا نشان فردوسی در حوزۀ خماسه سرایی را از آن خود کرد. دکتر رضا عالی‌زاده و دکتر حسن عبدلی به خاطر تلاش هایشان در حوزۀ ساخت واکسن کرونا به دریافت نشان حماسه سازی مفتخر گردیدند و در نهایت جناب آقای محمدکاظم کاظمی نشان بین‌الملل را دریافت کرد.

گزارش: فاطمه رضوی

 

 

 

نظر شما