سخنرانی دکتر محمدجعفر یاحقی در برنامۀ «یاد استاد» به میزبانی دانشگاه خلیج فارس

سخنرانی دکتر محمدجعفر یاحقی در برنامۀ «یاد استاد» به میزبانی دانشگاه خلیج فارس

در روز شنبه هفدهم اردیبهشت‌ماه 1401 مراسمی با عنوان «ياد استاد» جهت بزرگداشت نام و یاد دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن در بستر مجازی و به میزبانی دانشگاه خلیج فارس برگزار شد. دبیر این نشست دکتر مجاهد غلامی عضو هیئت علمی دانشگاه خلیج فارس بود که در ابتدای نشست خدمات و صفات دکتر اسلامی ندوشن را يادآور شد.

نخستین سخنران این نشست دکتر محمدجعفر یاحقی عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد و مدیر خردسرای بود، ایشان در ابتدا توضیحاتی دربارۀ شخصیت، قلم و آثار زنده یاد دکتر اسلامی ندوشن ارائه داد و گفت: سفرنامه‌های دکتر اسلامی ندوشن ازجمله کتاب صفیر سیمرغ که شامل سفرنامه‌های کوتاه وی است، بر من تأثیر به‌سزایی نهاده و من از آثار ایشان تأثیر پذیرفته‌ام. سفرنامه‌نویسی در ادبیات ما سابقۀ طولانی دارد و دکتر اسلامی ندوشن حدود چهار یا پنج سفرنامه دارد. دکتر یاحقی ادامه داد: سفرنامه‌ها و کتاب روزهای وی من را به سفرنامه و زندگی‌نامه‌نویسی سوق داد و در نوشتن زندگی‌نامۀ خود از آثار وی تأثیر پذیرفته‌ام. دکتر یاحقی افزود امیدوارم آرامگاه همیشگی دکتر اسلامی ندوشن شهر نیشابور باشد چرا که ایشان در سفرنامه‌های خود از نیشابور و افغانستان به نیکی یاد می‌کند.

دومین سخنران این نشست، دکتر سیداحمد پارسا عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان بود. دکتر پارسا پس از یادی از دکتر اسلامی ندوشن، دربارۀ دغدغه‌های اصلی وی که شامل ایران، زبان فارسی،  فردوسی و حافظ بود،  توضیحاتی ارائه داد و افزود دکتر اسلامی ندوشن، تاریخ پیش از اسلام را با تاریخ پس از اسلام در پیوند می‌داند و هر یک از مباحث مطرح شده توسط ایشان، آموزه‌ای است.

دکتر مهیار علوی مقدم عضو هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری نیز دربارۀ صفات نیک دکتر اسلامی ندوشن سخن گفت و خاطره‌ای از ایشان تعریف کرد و گفت آثار وی در نشر دانشگاهی جای دارد و ایشان دربارۀ موضوعات مختلف ازجمله سفرنامه، نمایشنامه، شعر، نقدادبی، ترجمه و ... دست به قلم برده و آثاری به جا گذاشته‌اند.

در ادامه دکتر اسدالله نوروزی عضو هیئت علمی دانشگاه هرمزگان، دربارۀ جایگاه آثار دکتر اسلامی ندوشن در ایران و جهان گفت. دکتر سیدناصر جابری عضو هیئت علمی دانشگاه خلیج فارس، دربارۀ علاقۀ زنده‌یاد دکتر اسلامی ندوشن به زادگاه خود و عشق به ایران توضیحاتی ارائه داد و گفت عشق به ایران و عشق به زبان فارسی در آثار وی مشهود است، کاش ما نیز این عشق به ایران را به فرزندان خود یاد دهیم. در پایان، دکتر مجاهد غلامی نیز یاد و خاطرۀ استاد اسلامی ندوشن را زنده نگه داشت و جلسه را به پایان رساند.

گزارش: نیره حسین‌زاده

نظر شما