آخر شاهنامه؛ نکوداشت یاد و نام مهدی اخوان ثالث

آخر شاهنامه؛ نکوداشت یاد و نام مهدی اخوان ثالث

ز پوچ جهان هیچ اگر دوست دارم

تو را ای کهن بوم‌و‌بر دوست دارم

(مهدی اخوان ثالث)

مهدی اخوان ثالث شاعر بلندآوازۀ ایران و برخاسته از خراسان 10 اسفندماه 1307 در مشهد دیده به جهان گشود و با اشعار اجتماعی و سیاسی منعکس‌کنندۀ زمانه همراه با لحن حماسی، تصویرگری‌های بدیع، ترکیبات جدید شعر خراسانی را در جایگاهی باشکوه قرار داد که نامش در تاریخ‌ادبیات ایران به‌عنوان قله‌ای بلند می‌درخشد. وی 4 شهریور 1369 چشم از جهان فرو بست و در آغوش و خانۀ یار خراسانی‌اش، فردوسی بزرگ به خاک سپرده شد.

به همین مناسبت برگ زرین دیگری از پنج‌شنبه‌های خردسرای فردوسی و آکادمی بامداد در تاریخ 9 شهریورماه 1402 ورق خورد. آخر شاهنامه نام مراسمی بود که نام بلند مهدی اخوان ثالث لحظه‌به‌لحظه بر زبان‌ها آمد. دبیر نشست مرسده اسلامی بود که برنامه را با «تو را ای کهن بوم‌و‌بر دوست دارم» سرودۀ ماندگار اخوان ثالث آغاز کرد و ضمن عرض خیرمقدم به همراهان خردسرای فردوسی آن را خانۀ اهالی ادب و فرهنگ خراسان خواند و افزود خراسان از دیرباز مهد فرهنگ و ادب فارسی بوده است. بزرگانی مانند اخوان ثالث از انجمن‌های شعری خراسان برخاسته‌اند و شکوفا شده‌اند.

دکتر علیرضا قیامتی قائم‌مقام خردسرای فردوسی به نمایندگی از دکتر محمدجعفر یاحقی به مهمانان خوشامد گفت و از کارگروه نشست‌ها و میان‌فصلی‌های خردسرای فردوسی و آکادمی بامداد برای روشن نگه‌داشتن چراغ فرزانگی و فرهنگ قدردانی کرد.وی در ادامۀ سخنانش افزود خراسان مهد فرهنگ و شعر است. نخستین انجمن ادبی در طول تاریخ‌ادبیات فارسی توسط جامی در خراسان بنا نهاده شده است و همچنین انجمن فرخ  در مشهد پنجاه سال میان‌دار انجمن‌های ادبی کشور و فضای فرهنگی زمانۀ خود بوده است. قائم مقام خردسرای فردوسی افزود اخوان ایرانی‌ترین شاعر بعد از فردوسی است و در شعر نیمایی نیز سرآمد است. پایان‌بخش سخنان وی شعری از اخوان بود.

محمدباقر کلاهی اهری نیز دربارۀ اخوان سخن گفت و خاطره‌ای دور از شرکت در جلسۀ شعرخوانی بیان کرد و در ادامه افزود شعر اخوان یک جهان کامل است و سپس به شعرخوانی پرداخت.

دکتر حسین صالحی، سوگند دلبری، مرسده اسلامی، زهرا سالاری، علیرضا همتی، حسن متینی راد، امیرحسین صباغی، نسترن شجاعی، حسن میلانی، منیژه رضوان از جمله شاعران و فرهیختگان خراسانی بودند که در این مراسم به شعرخوانی از اخوان، دیگر شاعران و یا اشعار خود پرداختند. همچنین دو خردسال به نام‌های پریماه راعی و ساینا صبوری از هنرجویان سیاوش باقریان دو شعر «لحظۀ دیدار نزدیک است» و «باغ بی‌برگی» زنده‌یاد مهدی اخوان ثالث را اجرا کردند.

در دقایق پایانی برنامه مرسده اسلامی از وجه پژوهشگری شخصیت علمی ادبی اخوان سخن گفت و دو کتاب حریم سایه‌های سبز و بدعت‌ها و بدایع نیما را معرفی و توضیحاتی دربارۀ آنها ارائه داد. وی مراسم را با خوانش یک رباعی کوتاه از مهدی اخوان ثالث به پایان رساند.

 

نظر شما