شب فرهنگ و هنر تربت جام با اکران مجموعه فیلم های کوتاه احمد منصوری قزالحصاری در خردسرای فردوسی

شب فرهنگ و هنر تربت جام با اکران مجموعه فیلم های کوتاه احمد منصوری قزالحصاری در خردسرای فردوسی

‍ شب فرهنگ و هنر تربت جام

با اکران مجموعه فیلم‌های کوتاه 
نیال- ماه جان- تنسگل
کاری از: احمد منصوری قزالحصاری


موسسه فرهنگی و هنری خردسرای فردوسی مشهد، پنج شنبه شب، ۲۶ بهمن ماه ۱۴۰۲  در دیداری بسیار پرشور و با استقبالی کم‌نظیر، پذیرای اهالی فرهنگ و هنر تربت جام شد‌.

در ابتدا، دبیر محترم نشست، دکتر بهرام‌پور
از پژوهشگران ادبیات عامه و موسیقی مقامی تربت جام درخصوص دستور جلسه نکاتی عرضه داشتند و عمدتاً به نمایش و نقد سه فیلم کوتاه هنرمند فیلمساز و کارگردان تربت‌جام، احمد منصوری قزالحصاری پرداختند که پس از نمایش فیلم‌های تنسگل، نیال و ماه‌جان، جمشید مجددی مستند‌ساز خراسان، به نقد جنبه‌های فنی این آثار و استاد خادمی مدرس دانشکدهٔ هنر به نقد و تحلیل بخش بازیگری زبان گشودند و دکتر فرنگیس فرهود استاد زبان و ادبیات فارسی به نکات ارزنده‌ای از جایگاه والای زنان در شاهنامه اشاره داشتند، که آن نقدها جداگانه تقدیم می‌گردد.
در این فیلم‌ها آیین‌ها و آداب منطقه نیز نمود خاصی داشت، آن هم با محوریت زنان و محدودیت‌هایی که بانوان در زمینه‌های مختلف با آن درگیر و روبرو هستند، که در همین رابطه دکتر فرنگیس فرهود به بررسی نقش و جایگاه دختران و زنانِ این فیلم بویژه تنسگل، در مقایسه با برخی زنان در شاهنامه و بازنمایی هویت زن ایرانی  پرداختند.
البته باید اذعان نمود خود کارگردان و سازنده نیز با شرایط موجود با چه مرارت‌ها و محدودیت‌های زیادی در همه ابعاد، که روبرو نبوده و گویا تنها عشق و پشتکار و تعهد، ایشان را به انجام این کار، موفق داشته است.
در این دیدار استاد رقص‌ها و بازی‌های آیینی ایران و جهان، میراث زنده بشری، استاد فاروق کیانی نیز حضور داشتند، که در فیلم‌ها از مشاوره و حضور نمادین ایشان نیز بهره برده شده بود.
ایشان طی سخنانی به ریشه و فلسفه و پیام رقص‌های آیینی جام اشاره داشتند و نقد و گلایه‌ای نیز که، آنچنان که باید این آیین ممتاز، جایگاه خود را در باور دست اندركاران نیافته است.
در ادامه، بی‌تردید باید گفت گروه هنری سعید البرز از تربت‌جام در این مراسم شگفتی آفریدند و با اجراهای بسیار هنرمندانه، چنان شوق وشعفی خلق نمودند که جز به دیدار و درک نمی‌شود مجسم نمود.
هنرمندان گروه، سعیدالبرز، حیدرالبرز، خانم آلا البرز و امید رحمانی بودند.
اجراها شامل: نوایی، مرغ سحر، داد و بیداد، مستان سلامت می‌کنند، لیلی، و...بود.

در انتهای جلسه، فاطمه شکفته عضو هیأت مدیره خردسرای فردوسی، از عوامل فیلم و حوصله و دقت نظرحاضران و ناقدان محترمِ نشست، تشکر کرده و البته برای همت بلند فیلمساز محترم آقای منصوری قزالحصاری و همکارانشان آرزوی سربلندی و دستیابی به جایگاه رفیع در این عرصه از هنر نمودند.

گزارش: محمد جواد مشایخی


 

نظر شما